Basisonderwijs

Posters mediawijsheidDe aankleding van het klaslokaal kan altijd wel iets interessants gebruiken! Het Persmuseum biedt nu gratis A3 posters met mediawijze informatie aan.

Stuur een e-mail naar info@persmuseum.nl met het postadres, en of u ze gevouwen of gerold wilt ontvangen. Voor opgerolde posters in een koker vragen we een bijdrage van € 6,-in verband met verzendkosten. Op = op. Alleen de rode poster is nog beschikbaar.

Programma’s

Workshop getekende journalistiek

Wat kan een tekenaar wat een schrijvend, filmend of fotograferend journalist niet kan? En nog belangrijker, hoe maak je zelf een goede journalistieke strip? Dit wordt je haarfijn uitgelegd door museumdocente en illustrator Merel Barends (link naar haar webpagina)  in de workshop Getekende Journalistiek. Als praktijkdeskundige kan zij als geen ander uitleggen wat stripjournalistiek is, waar je het voor kunt gebruiken en hoe je het doet!

portret-cojo-a4De Workshop Getekende Journalistiek bestaat uit een voorbereidende lesbrief en een intensieve workshop. In de lesbrief gaan leerlingen aan de slag met het verzamelen van onderzoeksmateriaal, het begrip ‘research’ en het leren kennen van het vak van stripjournalist. In de workshop gaan ze aan de slag om met dit materiaal een journalistieke strip te maken. Als de voorbereidende lesbrief niet wordt gebruikt wordt er gewerkt met kant-en-klare research.

De workshop wordt op niveau gegeven, voor de bovenbouw basisonderwijs tot en met het voortgezet onderwijs.

Tijdsduur workshop: 2 lesuur op school, 1,5 uur in het Persmuseum

Doelgroep:
Groep 7/8 van de basisschool en voor de bovenbouw van de naschoolse opvang.
Aantal kinderen:
1 klas op school, maximaal 20 leerlingen in het Persmuseum.
Prijs:
€ 175,- euro per groep, inclusief lesmateriaal.

Boek nu!

Nieuwsflits!

Voor de bovenbouw van het basisonderwijs is het programma Nieuwsflits! ontwikkeld. Leerlingen gaan als een echte journalist met verschillende opdrachten aan de slag.

Nieuwsflits kinderen bij aanzien nieuws
Museumbezoek:
Wanneer de kinderen het museum bezoeken, krijgen zij eerst een korte rondleiding. Zij maken kennis met de geschiedenis van de gedrukte media in Nederland. Na de rondleiding krijgen de kinderen hun eigen perskaart. Vanaf dat moment zijn zij zelf journalist en gaan allerlei leuke en spannende opdrachten uitvoeren in het museum. De opdrachten variëren sterk. Het doel is om kinderen op te laten zien en ervaren wat nieuws is, hoe nieuws gemaakt wordt en hoe ook zij nieuws kunnen maken. De winnende groep wordt uitgeroepen tot “Journalisten van de dag”.
Duur: anderhalf uurjournalisten van de dag

Doelgroep:
Nieuwsflits is geschikt voor groep 7/8 van de basisschool en voor de bovenbouw van de naschoolse opvang.
Aantal kinderen:
Maximaal 30.
Prijs:
65,- euro per groep, inclusief entree en begeleiding, 

 

Boek nu!

Tips:

Kranten en nieuwssites 2 weken gratis
Voor voorbeelden en inspiratie kunt u via Nieuws in de Klas gratis twee weken lang twee kranten naar keuze kunt ontvangen. U kunt hiervoor via de nieuwsservice de kranten bestellen.

Met de cultuurbus of cultuurboot.
Het Amsterdamse gemeentebestuur biedt alle Amsterdamse basisscholen besloten vervoer naar verschillende Amsterdamse culturele instellingen. De Cultuurbus Amsterdam is voor de school volledig gratis; de vervoerskosten worden door de gemeente gedragen. Het museumbezoek en het educatieve programma zijn wél voor rekening van de school. Neem bij het boeken van een programma bij het Persmuseum eerst contact op met de Cultuurbus, vergoeding is namelijk afhankelijk van de door u gekozen leerlijn. Kijk voor meer informatie over de Cultuurbus en reserveermogelijkheden op www.cultuurbusamsterdam.nl.

Nieuwsflits sluit aan bij de kerndoelen:

Nederlands:

1 De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

4 De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.

Oriëntatie op jezelf en de wereld

37 De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

51 De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

53 De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Kunstzinnige oriëntatie

56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.