Workshop Getekende journalistiek

Wat kan een tekenaar wat een schrijvend, filmend of fotograferend journalist niet kan? En nog belangrijker, hoe maak je zelf een goede journalistieke strip? Dit wordt je haarfijn uitgelegd door museumdocente en illustrator Merel Barends (link naar haar webpagina)  in de workshop Getekende Journalistiek. Als praktijkdeskundige kan zij als geen ander uitleggen wat stripjournalistiek is, waar je het voor kunt gebruiken en hoe je het doet!

tekening workshop getekende journalistiek door Merel BarendsDe Workshop Getekende Journalistiek bestaat uit een voorbereidende lesbrief en een intensieve workshop. In de lesbrief gaan leerlingen aan de slag met het verzamelen van onderzoeksmateriaal, het begrip ‘research’ en het leren kennen van het vak van stripjournalist. In de workshop gaan ze aan de slag om met dit materiaal een journalistieke strip te maken. Als de voorbereidende lesbrief niet wordt gebruikt wordt er gewerkt met kant-en-klare research.

De workshop wordt op niveau gegeven, voor de bovenbouw basisonderwijs tot en met het voortgezet onderwijs.

Kerndoelstellingen

  • Leerlingen maken kennis met het fenomeen ‘getekende journalistiek’ in al haar facetten om zo zelf tot een eigen idee en concept voor een tekening te komen.
  • Leerlingen worden geprikkeld om het nieuws op een beeldende manier te bekijken en te benaderen.
  • Leerlingen leren kritisch na te denken over het nieuws en andere actualiteiten.

Subdoelstellingen

  • Leerlingen leren journalistieke tekeningen interpreteren.
  • Leerlingen worden gestimuleerd nieuws tot zich te nemen van betrouwbare bronnen.
  • Leerlingen maken kennis met onderwerpen als: metafoor, media, persvrijheid, politiek
  • Leerlingen leren hun ideeën op constructieve wijze te uiten in het publieke debat.

Tijdsduur workshop: 2 lesuur op school, 1,5 uur in het Persmuseum

Vakken: Beeldende Vakken, CKV, Maatschappijleer.

Prijs: € 175,- per workshop inclusief voorbereidend lesmateriaal.

Boek nu!