Peter van Straaten & Jo Spier

Virtuoze tekenaars van het Nederlandse leven.

De expositie “Peter van Straaten & Jo Spier, Virtuoze tekenaars van het Nederlandse leven” geeft een uniek beeld van het werk van beide tekenaars. De eigenzinnige humor van Peter van Straaten is mateloos populair vandaag de dag. Maar even zo geliefd in zijn tijd waren de vernieuwende teksten en beelden van Spier. Diens verzamelde reisschetsen uit de Oost en de West vonden hun weg naar tienduizenden lezers. Dat de op het oog zo eenvoudige lijnvoering van Spier ook grote invloed had op het werk van Peter van Straaten, wordt op subtiele wijze blootgelegd in de tentoonstelling.

Al ruim vijftig jaar is Peter van Straaten een van de meest geliefde tekenaars van Nederland. Vanaf zijn vroegste jeugd in Arnhem bestond het leven van Peter van Straaten uit tekenen, schriftjes vol, spotprenten van zijn docenten, maar vooral de natuur. Minutieus bijgehouden vogel- en natuurdagboeken waarin beeld en tekst zijn samengesmolten.

In 1958 begint Van Straaten bij Het Parool als tekenaar van reportages en vervaardigt hij rechtbanktekeningen. Tot zijn grote voorbeelden rekent Van Straaten behalve Jo Spier de Amerikaanse tekenaar Charles Dana Gibson en Ronald Searle.

Voor het grote publiek is Van Straaten vooral bekend vanwege zijn twee uiterst succesvolle strips, Vader en zoon en Agnes.

‘Er gaat een rode lijn van Jo Spier naar mij. Dat lettertje van mij, dat is rechtstreeks van hem gejat.’ Peter van Straaten

Over zichzelf zei Jo Spier eens: ‘Ik heb me eigenlijk altijd méér een journalist dan een artiest gevoeld en m’n vrienden waren geen schilders en eigenlijk ook zelden tekenaars. Maar wél journalisten en schrijvers…’ Juist dat is ook de noemer waaronder feitelijk het gehele oeuvre van Van Straaten zou kunnen worden gerangschikt. Een opmerking van collega-tekenaar Siegfried Woldhek spreekt wat dat betreft boekdelen: ‘In wezen bedrijft Peter journalistiek. De Nederlandse variant van de Pulitzer Prize, dat is wat hij verdient.’

Terug naar overzicht